اعسار و تقسیط مهریه

قوانین اعسار و تقسیط مهریه | قسطی کردن مهریه

مهریه در حالت کلی نوعی پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب می‌شود چرا که در صورتی طلاق و یا فوت شوهر، زن متحمل خساراتی خواهد شد که مهریه می تواند تا حدودی از لحاظ مالی تامین کننده برای زن باشد. در هنگام طلاق قوانین اعسار و تقسیط مهریه به مرد کمک میکند تا همه مهریه را یک جا پرداخت نکند.

ناتوانی از پرداخت مهریه و اثبات این ناتوانی و نداشتن مال میتواند از مزایای اعسار یا تقسیط مهریه استفاده کرد. اعسار به معنی نداشتن هیچ گونه مال به غیر از مستثنیات دین است و نتیجه آن مطابق ماده 277 قانون مدنی دادن مهلت یا تقسیط دین است. البته در صورت پذیرش اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه نتیجه معمولاً تقسیط مهریه است و به ندرت دیده شده که قاضی مهلت بدهد. میتوانید از مشاوره حقوقی که اسامی آنها در لینک درج شده قرار گرفته است در این زمینه کمک بگیرید. همچنین وکلای دادگستری در این زمینه میتوانند به شما کمک کنند.

مدارک لازم برای تنظیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

  • مدارک شناسایی و عقد نامه
  • ارائه دو شاهد عاقل و بالغ و مطلع از وضعیت اعسار مرد ( شهادت کتبی آنها )
  • استعلام حساب بانکی برای اثبات عدم ملائت مرد
  • دادنامه محکومیت مهریه
  • فهرست کلیه نقل و انتقالات اموال طی یک سال اخیر

شرایط اعسار مهریه

زمانی که دادگاه حکم به اعسار شما بدهد دیگر مرد جلب نخواهد شد پس موضوع اعسار مهریه بسیار مهم است و شما می بایست از وکیل مجرب در این زمینه استفاده کنید چرا که در صورتی که رای دادگاه به نفع مرد نباشد و او مهریه را نیز پرداخت نکند حکم جلب او توسط دادگاه صادر خواهد شد.

شرایط اعسار و قسطی کردن مهریه

این اثبات اعسار از پرداخت مهریه شرایط خاص خودش را نیز دارد که اگر بخواهیم این شرایط را به زبان ساده بیان کنیم یکی از این شرایط این است که مرد مالی به نام خود نداشته باشد و همچنین بیکار باشد یا اینکه حقوق ناچیزی داشته باشد و دو مرد عادل به عنوان شاهد به این شرایط نزد دادگاه شهادت بدهند.

قسطی کردن مهریه عندالمطالبه

زمانی که زن مالک مهریه می شود هر زمان که بخواهد می تواند مهریه ی خود که یک حق مالی است را مطالبه کند و هیچ ربطی به طلاق و یا ادامه ی زندگی مشترک نخواهد داشت. زیرا مهریه یک حق برای زن است و در طول زندگی زناشویی هر زمانی که بخواهد می تواند آن را مطالبه کند و ربطی به برای بعد از طلاق ندارد. به این مهریه عندالمطالبه می گویند.

قسطی کردن مهریه عندالاستطاعه

در این نوع مهریه زن وقتی می تواند مهریه خود را مطالبه کند که استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد یعنی توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد در غیر این صورت زن حق گرفتن مهریه را نخواهد داشت.

نمونه دادخواست اعسار و تقسیط مهریه

خواهان : …………..

خوانده : ……………

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن :

تقسیط مهریه زوجه با استناد به ماده 21 قانون اعسار

دلایل و منضمات دادخواست :

1- فتوکپی مصدق عقدنامه

2- استشهادیه

3- فتوکپی مصدق اجراییه

4- وکالت نامه

شرح دادخواست :

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می رساند با عنایت به صدور اجراییه شماره 2321 به تاریخ 90/11/3 از اداره ثبت اسناد که ضم دادخواست می باشد به طرفیت موکل آقای ………. با موضوع مهریه با توجه به عدم کفایت واعسار موکل از تادیه مهریه زوجه به مبلغ ششصد و پنجاه میلیون ریال که با عنایت به استشهادیه پیوست تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر تقسیط مهریه را دارند.

اشتراک‌گذاری