مهم ترین نکات درباره مالیات

مالیات در سراسر دنیا وجود دارد و موضوعی است که همه ما خواه ناخواه درگیر آن هستیم و خواهیم بود، بنابراین لازم است که با مهم ترین نکات درباره مالیات آشنا شویم.

مهم ترین نکات درباره مالیات

مالیات در سراسر دنیا به عنوان بخشی از درآمد دولت به شمار می‌رود و بسیاری از ما روزانه در موقعیت‌های مختلف مالیات می‌پردازیم، بنابراین باید با نکات مهمی درباره آن آشنا باشیم.

مالیات چیست و چگونه تعریف می‌شود؟

مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که گروه‌های مختلف افراد و موسسات یک جامعه در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع کشور موظف به پرداخت آن هستند.

مالیات

دسته‌بندی انواع مالیات در ایران؛ مالیات مستقیم و غیرمستقیم

مالیات‌‌های مستقیم جزو مالیات بر ثروت-درآمد تلقی می‌شوند که شهروندان باتوجه‌به میزان ثروت-درآمد خود آن را محاسبه و پرداخت می‌کنند.

مالیات

در مقابل، مالیات غیرمستقیم، همان‌طور که نام آن مشخص است، به‌طور غیرمستقیم توسط دولت از افراد مختلف دریافت خواهد شد. در اصل، مالیات غیرمستقیم روی قیمت نهایی همه خدمات و کالاها اضافه می‌شود.

انواع مالیات مستقیم
مالیات بر درآمد

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در کشور کسب درآمد می‌کنند، باید بخشی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات در اختیار دولت قرار دهند.

مالیات بر درآمد مشاغل‌

صاحبان مشاغل یعنی کسانی که خود به فعالیت اقتصادی مشغول هستند، مشمول پرداخت این نوع مالیات خواهند بود.

مالیات

مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر املاک و مستغلات را می‌توان در ۳ دسته طبقه‌بندی کرد. دسته اول مالیات بر اجاره املاک و مستغلات، دسته دوم بر نقل و انتقال املاک و دسته سوم بر مستغلات خالی از سکنه هستند.

اگر می خواهید برای امور مالیاتی خود با مشاور صحبت کنید، لیست بهترین مشاوران امور مالیاتی در شیراز را مطالعه کنید.

مالیات بر درآمد اتفاقی

درآمد نقدی یا غیرنقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به‌صورت بلاعوض یا از طریق معاملات محاباتی یا به‌عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل کند، مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود.

مالیات

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات قانون مذکور دارای نرخ جداگانه‌ای است، مشمول مالیات بر درآمد به نرخ ۲۵ درصد خواهد بود.

مالیات بر دارایی

براساس ثروت مودی محاسبه می‌شود و شامل ۲ گروه زیر است:

مالیات بر ارث

هر گاه در نتیجه فوت شخصی اموالی از متوفی باقی بماند به شرح مذکور در ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود.

مالیات

مالیات حق تمبر

مالیاتی که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد، اوراق و مدارک به‌منظور رسمیت بخشیدن یا لازم الاجرا نمودن آن‌ها، به مودیان تعلق می‌گیرد، مالیات حق تمبر است.

انواع مالیات غیرمستقیم

دو گروه اصلی شامل مالیات بر واردات و مالیات بر مصرف و فروش است. مالیات بر واردات شامل حقوق و عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض واردات خودرو می‌شود. مالیات بر مصرف و فروش نیز شامل فرآورده‌های نفتی، تولید الکل طبی و بهداشتی، نقل و انتقال خودرو، فروش سیگار و مالیات بر ارزش افزوده است، مالیات غیرمستقیم روی قیمت نهایی کالاها و خدمات محاسبه و از همه افراد جامعه دریافت می‌شود.

مالیات

چه کسانی باید مالیات پرداخت کنند؟

طبق ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص زیر مشمول پرداخت خواهند بود:

کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ایران اموال یا املاک دارند.

کلیه اشخاص حقیقی مقیم ایران که در کشور یا خارج از کشور کسب درآمد می‌کنند.

کلیه اشخاص حقیقی ایرانی که مقیم خارج از ایران هستند و در ایران درآمد کسب می‌کنند.

کلیه اشخاص حقوقی ایرانی (شرکت‌ها، موسسات، نهادها و سایر اشخاص حقوقی) که در ایران یا خارج از ایران کسب درآمد می‌کنند.

هر شخص خارجی غیرایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران کسب درآمد می‌کند یا به‌واسطه خدمات، واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود، دادن تعلیمات و کمک‌های فنی یا واگذاری فیلم‌های سینمایی، در ایران کسب درآمد می‌کند.

مالیات

چه کسانی موظف به پرداخت مالیات نیستند؟

براساس ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص زیر مشمول پرداخت نیستند:

وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی

دستگاه‌هایی که بودجه آن‌ها به وسیله دولت تامین می‌شود.

شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از نهادهای حکومتی و رهبری

مالیات

پرداخت نکردن مالیات چه عواقبی دارد؟

این را بدانید که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات، باید اظهارنامه خود را در موعد مقرر به اداره مالیات ارائه دهند.

اگر می خواهید امور مالی خود را با یک حسابدار در میان بگذارید، لیست بهترین موسسه های حسابداری تهران را مطالعه کنید.

جرائم مالیاتی بسته به نوع تخلف، ممکن است شامل پرداخت جریمه، حبس، محرومیت از معافیت و بخشودگی، ممنوع‌الخروج شدن و موارد دیگر می‌شود.

وظایف مودیان مالیاتی

یکی از وظایف مؤدیان مالیاتی، تنظیم دفاتر قانونی (روزنامه و کل) و ارائه آن به اداره دارایی محل فعالیت شرکت است تا برای رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی شرکت مورد بررسی قرار گیرد. برای نوشتن دفاتر قانونی الزامات و نکاتی تعیین شده است که هر حسابداری باید پیش از انجام چرخه حسابداری از اجرای دقیق آن مطمئن شود.

مالیات

اظهارنامه

اظهارنامه چه به صورت خود اظهاری باشد و چه خود سازمان امور مالیاتی در اختیار مؤدیان قرار دهد، کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان تقدیم می‌کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیندها تحت سامانه متمرکز انجام می‌شود.

مالیات

دادرسی

در سال‌های اخیر که سیستم خود اظهاری برای پرداخت مالیات مودیان به کار گرفته شده، صاحبین کسب و کار خودشان باید براساس محاسبات انجام شده، میزان مالیات پرداختی خود را اظهار کنند. در بسیاری از موارد مالیات مشخص شده توسط کارشناسان امور مالیاتی رد می‌شود و مبلغ دیگری به جای آن تعیین می‌شود.

مالیات

ممکن است مبلغ مالیات جایگزین بسیار زیاد باشد و هزینه‌های زیادی به صاحبین کسب و کار وارد نماید. در این شرایط صاحبین کسب و باید از اظهارنامه‌ای که ارسال کرده‌اند دفاع کنند تا مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نباشند. بعد از اینکه برگ تشخیص به مودی ابلاغ شد، با اعتراض به آن فرآیند دادرسی شروع می‌شود.

جمع بندی مهم ترین نکات درباره مالیات

مالیات یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی است که همه مردم درگیر آن هستند و لازم است که مهم ترین نکات درباره این موضوع را بدانیم تا در این مورد به مشکل حقوقی برنخوریم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *