استرداد جهیزیه

مراحل قانونی استرداد جهیزیه چیست ؟

در زمان طی کردن مراحل مربوط به خرید جهیزیه در نظر داشته باشید که بهتر است فاکتور هر کدام از اقلام را داشته باشید تا اگر روزی نیاز به استرداد جهیزیه داشتید بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. در این مقاله می توانید با مراحل قانونی استرداد جهیزیه بیشتر آشنا شوید…

استرداد جهیزیه چیست ؟

هرگاه زن بخواهد، می‌تواند جهیزیه خود را به دیگری انتقال نمایند یا به خانه پدری ببرد، ولی از جهت اخلاقی، زن این اموال را به خانواده اختصاص می‌دهد تا صرف برطرف کردن نیازهای خانه شود.

به اینگونه که برای تشکیل خانواده، زن و شوهر، اموال خود را به اشتراک مورد استفاده قرار می‌دهند. دختر و خانواده وی ملزم به تهیه جهیزیه نیستند.

نکته قابل توجه این است که تهیه جهیزیه در اغلب کشورهای دنیا به یک صورت است و آن نیز برعهده خانواده عروس می باشد ولی در خود ایران نیز به دلیل گستردگی مناطق و اقوام مختلف این رسم در برخی از استان‌ها تا حدودی متفاوت است.

هزینه استرداد جهیزیه

جهیزیه در دست زوج به امانت می ماند و مالکیت آن متعلق به زوجه می باشد. در نتیجه بعد از طلاق زوج باید این امانت را به صاحبش برگرداند و در قبال استرداد آن رسید بگیرد. با این حال لازم به ذکر است که هزینه استرداد و جمع‌آوری، بسته‌بندی، حمل و جابجایی این لوازم به عهده زوجه می باشد.

معمولا طبق تعرفه دستگاه قضایی هزینه استرداد حدود ۳ و نیم درصد از ارزش کل مال است. به شرط اینکه میزان ارزش مال مرقوم شده باشد.

روش اجرای حکم استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه زمانی انجام می شود که زوجین توانایی ادامه زندگی مشترک را نداشته باشند به همین دلیل زوجه که نتوانسته زندگی مشترک خود را ادامه دهد با طرح دادخواست از همسر خود خواهان که تمام جهیزیه می شود. در صورتی که اگر زوج از بارگرداندن جهیزیه خودداری کند دادگاه می‌تواند با حکمی، جهیزیه را به امین بسپارد.

روش های قانونی استرداد جهیزیه

سه روش اصلی برای بازگرداندن جهیزیه وجود دارد. این موارد شامل :

  1. زن و مرد به صورت توافقی مراحکل بارگرداندن جهیزیه را انجام می دهند.
  2. زمانی که خانواده دختر براساس مراسم قدیمی و گذشته یستی از تمامی اقلام و وسایل که دختر از خانه پدری به منزل شوهر بوده کتهیه کرده باشند و پس از استرداد آن با انجام مراحل قانونی به نتیجه خواند رسید
  3. اگر هیچ لیست سیاهه ای برای جهیزیه در نظر گرفته نشده باشد کار کمی سخت است و باید از شهادت شهود استفاده کرد.

در لیک درج شده میتوانید قوانین تمکین و عدم تمکین را نیز بدانید . سپاس از همراهتیان

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *