مهمترین قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی چیست؟

مهمترین قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی چیست؟

سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به عنوان انقلاب بزرگ مالیاتی  در صنعت مالیات و حسابرسی، عصر جدیدی را برای فعالان اقتصادی رقم زده است. هدف سامانه مودیان، شفاف سازی اطلاعات مالی و اقتصادی پایانه های فروشگاهی است. حسابداران و فعالان اقتصادی که مشمول قوانین سامانه مودیان هستند، باید در ثبت اطلاعات خود دقت کنند. سایت وکیل تهران بهترین راهنما و مشاور برای شماست تا با قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی آشنا شوید.

آشنایی با سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

 بعد از راه‌اندازی سامانه مودیان، قوانین پایانه های فروشگاهی برای مودیان تصویب شد. واحدهای صنفی و تجاری که موظف به پرداخت مالیات هستند، باید با دستورالعمل ها و قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی آشنایی کامل داشته باشند. چرا که این سامانه پل ارتباطی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی است. هر گونه اشکال در حسابرسی ها در این سامانه می تواند جریمه های سنگینی را در پی داشته باشد. سامانه مودیان، به راحتی با جمع‌آوری اطلاعات و محاسبه مالیات ارزش افزوده، می تواند به شفاف سازی اطلاعات مالی بین فعالان اقتصادی و سازمان امور مالیاتی کمک کند.

ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی اجباری است؟

مطابق دستورالعمل ها و قوانین تصویب شده، کلیه اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات هستند؛ باید در این سامانه ثبت نام کنند. واضح است که خرده فروشان، برای تهیه پایانه های فروشگاهی نظیر دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، رایانه و درگاه پرداخت های الکترونیکی مجبور به ثبت در این سامانه خواهند شد. مودیانی که به دلیل ارائه کالا و خدمات از مالیات ارزش افزوده معاف شده اند؛ باید تا حداکثر آخر دی ماه برای عملکرد مالی و اقتصادی سال آینده توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شوند. این افراد امکان عضویت در سامانه مودیان و استفاده از صورتحساب های الکترونیکی را ندارند.

اشخاص مشمول قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی چه کسانی هستند؟

اگر می خواهید بدانید شما جزو افراد مشمول قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی هستید، باید عضو یکی از دسته های زیر باشید:

  • تمام صاحبان مشاغل صنفی مانند سوپر مارکت ها، خیاط ها، آرایشگرها، طلافروشان و غیره

مودیان چه کسانی هستند

  • تمام صاحبان مشاغل غیر صنفی مانند وکلا، پزشکان و غیره
  • اشخاص حقوقی مانند شرکت ها و فعالان اقتصادی

چند تکلیف و قانون مهم سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

در این قسمت  چند قانون و دستورالعمل مهم از سامانه مودیان مرور خواهیم کرد. 

  • قانون دوم: باید در سامانه ثبت نام کنید.

مطابق ماده شماره 2 قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، تمام خرده فروشان فعال در واحدهای صنفی و غیرصنفی، موظف به ثبت نام در سامانه و استفاده از پایانه های فروشگاهی هستند. منظور از خرده فروشان، تجار و فعالان اقتصادی است که با مصرف کنندگان رابطه مستقیم دارند. از طرفی برای افرادی که در سطح کلان اقتصادی فعالیت می کنند، هیچ اجباری به استفاده از پایانه های فروشگاهی نیست! منظور از فعالان اقتصادی در سطح کلان، اشخاص حقوقی است که با مصرف کنندگان رابطه مستقیمی ندارند. این افراد باید در زمان مقرر صورتحساب های خود را از طریق سامانه مودیان به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

سازمان گروهی از نمایندگان سازمان اتاق اصناف ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل داده است. وظیفه این کارگروه  آموزش و توانمندسازی مودیان ایجاد شده است. کارگروه تشکیل شده به مودیانی که با ثبت اطلاعات خود در سامانه مودیان و استفاده از پایانه های فروشگاهی مشکل دارند؛ کمک خواهد کرد. آن ها موظفند که سالانه با توجه به وضعیت جسمی، سابقه مالیاتی فرد و شرایط زیرساختی منطقه، به فرد کمک کنند.  شرکت های معتمد، از طرف کارگروه برای راهنمایی افراد مودی فرستاده می شوند. وظیفه شرکت های حسابرسی معتمد، آموزش، توانمندسازی و نصب و راه‌اندازی پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای این قبیل افراد است. 

  • قانون سوم: مودیان حداکثر تا 15 ماه بعد از اجرا شدن طرح می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

مطابق ماده شماره 3 قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، بعد از اتمام زمان مقرر، تنها صورتحساب های الکتریکی صادره از سامانه مودیان از سوی سازمان امور مالیاتی مورد تایید است و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی افراد، تنها اسناد صادره از سامانه مودیان خواهد بود. سامانه مودیان به گونه ای طراحی شده است که امکان پاسخگویی به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبار سنجی مودیان انجام شود. یکی از تبصره های این ماده بیان می کند که برای صدور صورت حساب های الکترونیکی باید از پایانه های فروشگاهی استفاده کرد. این پایانه ها با داشتن حافظه مالیاتی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به پل ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی تبدیل می شود.

  • قانون چهارم: ثبت اطلاعات صحیح

مطابق ماده شماره 4 قانون، صحت اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه خلاف این مورد اثبات شود، ماموران مالیاتی می توانند برای بررسی به اسناد مالیاتی دسترسی داشته باشند.

بررسی صحت اطلاعات در زمان ثبت نام در سامانه

اگر می خواهید ماموران مالیاتی را ملاقات نکنید؛ بهتر است در هنگام ثبت نام از همه قوانین ماده شماره 9 پیروی کنید. 

  • قانون پنجم: ثبت نام افراد باید به صورت دقیق باشد.

مطابق ماده شماره 5 قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی فرایند کلی ثبت معاملات به شرح زیر است:

  1. صورت حساب های الکترونیکی باید از طریق سامانه مودیان توسط فروشنده صادر شود. ثبت فروش و صدور صورتحساب صاحبان خرده فروشی ها توسط پایانه های فروشگاهی صادر خواهد شد.
  2. درصورتی که یکی از اعضای سامانه مودیان از بنگاهی خرید کند؛ صورت حساب الکتریکی او در کارپوشه فرد به عنوان اعتبار مالی ذخیره می شود.
  3. افراد عضو سامانه مودیان باید در طی ده روز  بعد از صدور صورتحساب الکتریکی، به کارپوشه خود مراجعه کنند و در راستای تایید یا عدم تایید آن اقدام کنند. عدم مراجعه این افراد به سایت، نشانه تایید صورت حسابهای الکتریکی است.
  4. بدهی مالیات بر ارزش افزوده فرد بعد از پایان دوره سه‌ماهه او محاسبه خواهد شد. 
  5.  بازرس سازمان امور مالیاتی مطابق ماده 3 درصورت تخلف می تواند در امور حسابرسی و مالی فرد تحصص کند.
  6. اطلاعات مالیاتی و انتقال های الکترونیکی در سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، باید در سامانه مودیان توسط مرکز ملی تبادل اطلاعات ثبت شود.

قانون ششم: انطباق صورت حساب های الکتریکی با درآمد اعلامی

قانون هفتم: ثبت صورتحساب الکتریکی به منزله مالیات های مستقیم است.

قانون هشتم: در صورت خودداری از ثبت نام در سامانه، سازمان امور مالیاتی، معادل مالیات به فروش از فرد به هر طریقی مطالبه کند.

قانون نهم: سازمان امور مالیاتی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف باید ابتدا از طریق سامانه مودیان به فرد اخطار دهد.

مطابق ماده شماره 9 قانون، چنانچه مودی موردنظر، فعالیت ها و معاملات خود را از سازمان امور مالیاتی پنهان کند یا از سامانه مودیان صورتحساب های خود را صدور نکند؛ سازمان در ابتدا از طریق سامانه تخلف وی را به اطلاع مودی موردنظر می رساند. اگر مودی موردنظر، پشیمان باشد و خطای خود را بپذیرد و به ثبت یا اصلاح اسناد در کارپوشه بپردازد؛ تنها مشمول جریمه ماده 22 خواهد شد.

اگر به دنبال دریافت مشاور امور مالیاتی هستید. به مطلب بهترین مشاور امور مالیاتی در شیراز از سایت تهران وکیل مراجعه نمایید.

اگر مودی موردنظر موارد اخطار داده شده را نپذیرد؛ سازمان امور مالیاتی با ارائه اسناد و مدارک قابل استناد به هیئت حل اختلاف مالیاتی، درخواست دفاتر و اسناد حسابرسی فرد را می دهد. پس از تایید تخلف توسط هیئت مورد بررسی سازمان امور مالیاتی با مراجعه به مودی تخلف فرد را شناسایی می کند. این مورد نیز فرد مشمول جریمه ماده 22 خواهد شد.

  • قانون دهم سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی : اشخاص موظف به ارائه حساب های بانکی یا درگاه های پرداخت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی هستند.

ارائه حساب های بانکی و درگاه های پرداخت به سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

  • قانون یازدهم: بانک مرکزی موظف است تا با سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای این طرح همکاری کند.
  • قانون دوازدهم: در صورت عدم امکان صدور صورتحساب های الکتریکی از سامانه، مودی مذکور باید تا پایان روز  کاری از طریق کارپوشه سامانه مودیان یا هر روش دیگری به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد.
  • قانون سیزدهم: در صورت توقف موقت یا انحلال کسب و کار، مودیان موظف هستند در طی ده روز کاری به سازمان امور مالیاتی یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات حسابداری اطلاع دهند. همچنین می توانند از طریق کارپوشه سامانه مودیان نیز به سازمان اطلاع رسانی کنند.
  • قانون چهاردهم: اطلاع تغییر شغل یا جابجایی
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *