کلیدی ترین نکات در انتخاب کارگزاری بورس

بازار بورس تهران، از بازارهای پربازده در چند سال گذشته در ایران بوده است و البته قبل از ورود به این بازار نیاز به آموزش دارید، اما پس از اینکه آموزش دیدید، یکی از دغدغه های مهم هر معامله گر در بازار، انتخاب کارگزاری بورس است، بهتر است قبل از انتخاب با مهم ترین نکات در انتخاب کارگزاری بورس آشنا شوید.

کلیدی ترین نکات در انتخاب کارگزاری بورس

یکی از گزینه های سرمایه گذاری در ایران، بازار بورس است، به شرطی که آگاهانه و با علم این سرمایه گذاری انجام گیرد، اولین گام برای سرمایه گذاری در بازار بورس، انتخاب کارگزاری مناسب است.

کارگزاری بورس

کارگزار چیست؟

کارگزار، در لغت به معنی انجام‌دهنده کار است. کارگزاری، شخص یا سازمانی است که به عنوان نماینده یا وکیل بین خریدار و فروشنده ارتباط برقرار می‌کند. این شرکت‌ها در ازای قبول مسئولیت و انجام سفارشات ثبت شده توسط خریدار و فروشنده، مبلغی را تحت عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

خدمات یک کارگزاری خوب چیست ؟

جامعیت خدمات کارگزاری

کارگزاری ها برای ارائه خدمات جامع و مورد نیاز به کاربران خود، مستلزم دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس می‌باشند. این مجوزها شامل: مجوز سبدگردانی، اعتبار، بورس کالا، بورس انرژی و … می‌باشند. البته این نکته را فراموش نکنیم که عدم وجود این مجوزها دلیل بر بی‌کیفیت بودن خدمات کارگزاری ها نمی‌باشد؛ بلکه ممکن است یک کارگزاری دارای مجوزهای اندکی باشد اما در راستای آن، خدماتی با کیفیت به مشتریان ارائه دهد. بنابراین، خدمات ارائه شده کارگزاری ها در انتخاب آن نقش بسزایی دارد.

کارگزاری بورس

دسترسی راحت سرمایه ‌گذاران به کارگزاری

در دسترس بودن شعب کارگزاری‌ها از علل مهم انتخاب آن می‌‎باشد. با پیشرفت تکنولوژی و ارائه خدمات گسترده غیرحضوری در سامانه‌های معاملاتی، مراجعه حضوری به شعب کارگزاری‌ها الزامی نمی‌باشد. گاهی برای انجام برخی امور و عدم توانایی در استفاده از تکنولوژی، افراد می‌توانند به صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری منتخب مراجعه کنند. بنابراین، این موضوع برای اشخاصی که در شهرهای کوچک‌تر زندگی می کنند، حائز اهمیت می‌باشد.

کارگزاری بورس

سامانه معاملاتی آنلاین و آفلاین کارگزاری بورس

این روزها استفاده از خدمات آنلاین، یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای ارائه خدمات در شرکت‌ها می‌باشد. به همین دلیل، کارگزاری ها برای دسترسی راحت‌تر کاربران، سامانه‌های معاملاتی مختلفی را طراحی کرده اند.

اگر می‌خواهید با بهترین کارگزاری ها در شیراز آشنا شوید، حتماً لیست بهترین کارگزاری های بورس در شیراز را مطالعه کنید.

معامله‌گران از طریق سامانه‌های معرفی شده توسط کارگزاری منتخب، برخی امور از جمله: ثبت سفارشات، تغییر کارگزار ناظر، درخواست وجه، مشاهده پرتفوی، گردش حساب و … را می‌توانند به صورت آنلاین انجام ‌دهند.

کارگزاری بورس

از آنجایی که ساعت معاملات در بازار بورس تهران 09:00 الی 12:30 می‌باشد، سامانه معاملاتی آفلاین امکان معامله در هر ساعتی از شبانه روز را برای معامله‌گر فراهم می‌کند. معامله‌گر می‌تواند سفارشات خود را در تعداد و قیمت مورد نظر، به ثبت برساند. در صورت تایید سفارش، کارگزار، سفارش تایید شده توسط معامله‌گر را در قیمت مشخص شده و همچنین در ساعت فعال بازار انجام می‌دهد.

خرید اعتباری سهام

تخصیص اعتبار از دیگر خدمات کارگزاری ها است که می‌تواند یک سهامدار را به خود جلب کند. به این صورت که کارگزاران قراردادی دوجانبه بین خود و سهامدار منعقد می‌کنند و مبلغی را به عنوان اعتبار برای خرید اعتباری در اختیار سهامدار قرار می‌دهند. اعتبار در کارگزاری ها از طریق منابع بانکی تامین می‌شود. در واقع، کارگزاری ها قراردادی بین خود و بانک منعقد می‌کنند که از طریق آن به مشتریان خود برای خرید اعتباری سهام وام می‌دهند. سهامدار پس از مدتی باید وجوه دریافتی که براساس سازوکاری معین به طور امانت در اختیار دارد را تسویه نماید.

کارگزاری بورس

تخفیف در کارمزدهای کارگزاری بورس

کارگزاران به عنوان نماینده سهامداران، در ازای کاری که انجام می‌دهند، کارمزد دریافت می‌کنند. تخفیف در کارمزد برای سهامدارانی که به طور دائم در بورس فعالیت دارند، حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین، برخی کارگزاری ها برای سهامداران خود تخفیف کارمزد در نظر می‌گیرند. این میزان تخفیف در کارگزاری های مختلف، متفاوت است. معمولاً این تخفیف‌ها برای مشتریانی که با سرمایه‌های هنگفتی معامله می‌کنند، در نظر گرفته می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری

صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی با میزان سرمایه کم که فاقد زمان و دانش کافی در بورس هستند، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌باشند. ریسک‌پذیری‌های متفاوتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که هر شخص متناسب با ریسک‌پذیری خود می‌تواند آن صندوق را انتخاب کند. وجود این صندوق‌ها در یک کارگزاری نشان‌دهنده متخصص بودن و گسترده بودن خدمات آن می‌باشد. بنابراین، برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس را دارند اما سرمایه زیادی ندارند، صندوق‌ها گزینه خوبی برای جلب اعتماد آن‌ها می‌باشند.

کارگزاری بورس

سبدگردانی

سبدگردانی به این معنی است که اشخاص، مدیریت سهام خود را به شخصی که اطلاعات و دانش بورسی لازم در زمینه خرید و فروش در بازار سرمایه را دارد و مورد تأیید سازمان بورس می‌باشد، می‌سپارند.

اگر می‌خواهید با بهترین شرکت های سبدگردانی در شیراز آشنا شوید، حتماً لیست بهترین شرکت های سبدگردانی بورس در شیراز را مطالعه کنید.

افراد جامعه به دلیل نداشتن دانش و وقت کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس، می‌توانند از سبدگردان‌های کارگزاری ها استفاده کنند. سبدگردانی از خدمات دیگری است که کارگزاران در اختیار سهامداران قرار می‌دهند و به هنگام انتخاب کارگزاری باید به آن توجه داشت.

برگزاری کلاس ‌های آموزشی، مشاوره و تحلیل

برای خرید و فروشی موفق و پرسود، لازم است افراد دوره‌های آموزشی مرتبط با بورس را طی کنند. برخی کارگزاری ها خدماتی همچون تشکیل کلاس‌های آموزشی، تحلیل و همینطور مشاوره‌هایی در زمینه خرید و فروش به مشتریان خود ارائه می‌دهند. ارائه این خدمات، حس اعتماد در مشتریان ایجاد می‌کند و افراد را به سمت انتخاب کارگزاری مناسب سوق می‌دهد. این کلاس‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری تشکیل می‌شوند.

کارگزاری بورس

پشتیبانی قوی و آنلاین کارگزاری بورس

پشتیبانی در کارگزاری نقش بسیار مهمی در جلب رضایت سهامداران دارد، به همین دلیل بسیار حائز اهمیت می‌باشد. افراد مبتدی به دلیل عدم آشنایی با بازار سرمایه برای برطرف نمودن ابهامات خود نیاز به پشتیبانی قوی دارند. بنابراین، لازمه این امر وجود افراد متخصص در این زمینه می‌باشد. پشتیبانی می‌تواند از طریق تلفن تماس و پشتیبانی اینترنتی انجام گیرد.

کارگزاری بورس

خرید اتوماتیک عرضه اولیه توسط کارگزاری بورس

برخی سهامداران هنگام ارائه عرضه اولیه فرصت و زمان کافی برای ثبت آن را ندارند؛ از این رو، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. به این منظور، برخی کارگزاری‌ها به طور اتوماتیک عرضه اولیه را برای سهامداران خریداری می‌کنند.

کارگزاری بورس

جمع بندی درباره کلیدی ترین نکات در انتخاب کارگزاری بورس

این را به یاد داشته باشید که پس از انتخاب کارگزاری بورس، حتما با علم و آشنایی کافی وارد این بازار شوید و با ریسک معقول در این بازار سرمایه گذاری کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *