قانون صدور چک صیادی

آشنایی با قانون صدور چک صیادی

یکی از نیازهای تاجران و کسانی که در بازار آزاد کار میکنند استفاده از چک در جهت خرید و فروش روزانه است. قوانین صدور چک سالانه عوض میشود اما یکی از تغییرات بزرگی که صورت گرفته در سال 1400 است . قانون صدور چک صیادی در این مطلب برای شما آورده ایم. با ما همراه شوید….

نحوه صدور چک صیاد جدید

در صدور دسته چک‌های جدید، فرد متقاضی نباید چک برگشتی، احکام قضایی مثل ورشکستگی یا بدهی داشته باشد. بعد از چک کردن این موارد، فرد متقاضی به شعبه بانک، اقدام به ثبت اولیه درخواست صدور دسته‌چک جدید میکند و در صورت تأیید از سوی رئیس شعبه، درخواست او برای استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی می فرستند. اگر فرد متقاضی شراطی دریافت چک صیادی را داشته باشد، درخواست او از سامانه صیاد به گروه صدور دسته ‌چک برای شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال می‌شود و دسته ‌چک جدید برای او ارسال خواهد شد.

تاریخ اعتبار چک صیادی

قانون صدور چک صیادی ، تاریخ سررسید چک‌ها نهایتا تا 3 سال بعد از صدور چک است. مثلاً اگر دسته‌چکی را در سال ۱۴۰۰ از بانک دریافت کرده‌اید، تاریخ سررسید چک‌هایی که در آن می‌نویسید، نمی‌تواند بیشتر از سال ۱۴۰۳ باشد و بیشتر از این تاریخ، چک هیچ گونه اعتباری ندارد.

مزایای ثبت چک در سامانه صیاد

ثبت کردن چک های جدید باید در سامانه صیاد انجام شود. این سامانه برای ثبت تمام اطلاعات مربوط به چک صادر می شود. از مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1.صدور چک بلامحل کاهش می‌یابد.
2.آمار چک‌های برگشتی کاهش یافته و اعتبار و جایگاه چک ارتقا خواهد یافت.
3.با ثبت چک در سامانه، اعتبار آن صرفاً به لاشه چک وابسته نیست و از اموری مانند جعل چک یا نگرانی از سرقت، از بین رفتن و… لاشه چک جلوگیری خواهد شد.
4.در گذشته، اگر کسی چک برگشتی داشت، می‌توانست تا برگ آخر دسته چک خود، چک جدید صادر کند، اما طبق قانون 5.جدید چک و با ثبت چک در سامانه صیاد، امکان چنین چیزی برای کسی که چک برگشتی دارد، وجود نخواهد داشت.
6.با ثبت چک در سامانه صیاد، محدودیت افراد دارای چک برگشتی بیشتر از قبل می‌شود.
زمان رسیدگی قضایی به چک‌های برگشتی کاهش می‌یابد.

نحوه ثبت چک صیادی چگونه است ؟

از قانون صدور چک صیادی در سال 1400 ثبت کردن چک در برنامه سامانه صیادی است. نحوه انجام این کار عبارت است از :

  • اپلیکیشن‌ بانک‌ها یا اپلیکیشن‌های مجاز پرداخت
  • اینترنت‌بانک‌ها یا همان بانکداری الکترونیک هر بانک
  • مراجعه حضوری به شعبه‌های بانکی (مختص افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند)
  • ارسال پیامک (این روش هنوز اجرایی نشده است)

در لینک درج شده نیز میتوانید بهترین وکلای دادگستری در شیراز را میتوانید ببینید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *