مراحل انحصار وراثت

مراحل و شرایط گرفتن انحصار وراثت

اموال افراد به موت حقیقی یا فرضی به ارث می‌رسد. پس از اینکه شخصی فوت کرد باید ورثه متوفی تعیین شوند تا بتوان با تعیین سهم‌الارث افراد، ارث را تقسیم کرد. در این مقاله با قوانین و شرایط گرفتن انحصار وراثت بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه شوید…

انحصار وراثت چیست ؟

اموال فر فوت کرده است طبق قوانین به افراد رج یک خانواده که زرث بهره میبرند میرسد. قوانینی که برای ماترک تعیین و تکلیف می شود قوانین انحصار وراثت نامیده می‌شود.

وقتی دادگاه وراث را تعیین می‌کند یک گواهی تحت عنوان گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود. برای درخواست این گواهی هر یک از ورثه و یا هر فردی که در مال متوفی ذی نفع است و سهمی دارد می‌تواند اقدام کند.

مدارک لازم برای انحصار وراثت چیست ؟

برای درخواست انحصار وراثت باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید. این مدارک شامل:

  • گواهی فوت متوفی که از سال ۹۵ در بعضی استان ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت اخذ می شود.
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • احیاناً وصیت نامه رسمی شخص فوت شده
  • استشهادیه محضری
  • گوتهی تسلیم اطهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده اند.
  • شناسنامه متوفی

انحصار ورثه چقدر طول می کشد؟

با توجه به اسناد و مدارک که تحویل میدهید و برگه انحصار وراثت برای شما صادر می شود. وقتی که در مهلت يک ماهه ای که از زمان نشر آگهي میگذرد هر شخصی که از این قضیه سود میبرد.

اگر شخص ادعا کند ورثه ای که اعلام شدند تمام ورثه نبوده و در این موضوع بصورت عمدی یا سهوی قصد تقلب داشته باشد يا شخصي مدعي شود که وصيت نامه اي از فرد فوت شده موجود است، شوراي حل اختلاف روی کار می آید و همین کار باعث می شود که زمان و پروسه انحصار ورثه طولانی تر شود.

در صورت عدم همکاری وراث در انحصار وراثت چه باید کرد؟

ممکن است که به هر دلیل یکی از وراث یا حتی به چند نفر از آنها نباشند و یا با لجبازی به درستی با شما همکاری نکنند و یا حتی خارج از کشور باشند. به عبارت دیگر به مدرک شناسنامه ایشان دسترسی نیست در این موارد به تقاضای ذی نفع شورای حل اختلاف از اداره ثبت احوال در این خصوص استعلام می کند. پس نگران عدم همکاری یکی از وراث اصلا نباشید.

در لینک درج شده میتوانید با بهترین وکلای دادگستری در شیراز بیشتر آشنا شوید. سپاس از همراهیتان

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *