تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال نامشروع چیست و چه جرمی دارد؟

مجازات معاون جرم تحصیل مال نامشروع، مصادیق تحصیل مال از طریق نامشروع، عناصر تشکیلی جرم تحصیل مال نامشروع، تحصیل مال از طریق نامشروع یعنی چه؟ مجازاتی که برای مجرم و معاون آن در نظر گرفته می‌شود چیست؟ وب سایت وکیل تهران در این مطلب به بررسی این جرم میپردازد.

جرم تحصیل مال نامشروع چیست؟

به طور کلی تحصیل به معنای فراهم آوردن و نامشروع به معنای خلاف قوانین شرع است. بنابراین، می توان گفت تحصیل مال نامشروع عبارت است از به دست آوردن مال از طریق نامشروع و غیر قانونی. این عمل مطابق قانون جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد.

جرم تحصیل مال نامشروع از چه عناصری تشکیل شده است؟

جرم تحصیل مال نا مشروع مانند هر جرم دیگری از عناصری تشکیل شده است. این عناصر عبارت اند از :

  • عنصر قانونی
  • عنصر مادی
  • عنصر روانی

شرایط و اوضاع و احوال ارتکاب جرم تحصیل مال نامشروع

قانون‌گذار با آوردن عبارت: «به طور کلی مال یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است» اقدام به یک جرم انگاری کلی و عام نموده است. به این ترتیب، هر نوع تحصیل عامدانه مال دیگری از طرق غیرقانونی که فاقد ضمانت اجرای کیفری باشد مشمول این جرم می‌شود. از سوی دیگر، مرتکب جرم و موضوع جرم نیز در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در ادامه به جزئیات آن می پردازیم:

  • مرتکب جرم: مرتکب جرم می‌تواند هر شخصی حقیقی یا حقوقی باشد بنابراین برای مرتکب جرم ویژگی خاصی لازم نیست.
  • موضوع جرم: موضوع جرم ممکن است «تحصیل مال یا وجه» باشد که شامل انواع مال از جمله اموال منقول و غیرمنقول، اسناد و مدارک، اوراق بهادار سهام، حواله‌ها، وجه نقد و … می‌ باشد.

میتوانید برای رفع این جرم با بهترین وکیل دادگستری که اسامی آنها در لینک درج شده قرار گرفته است کمک بگیرید.

نکات مهم جرم تحصیل مال نامشروع

در متن ماده2 قانون تشدید مجازات، ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری مصادیقی از تحصیل نامشروع مال ذکر شده است. برای مثال بیان می دارد هر کس به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می گردد، نظیر جواز صادارات و واردات یا آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می شود در معرض خرید و فروش قرار دهد یا از آن سوء استفاده کند یا در توزیع کالاهایی که باید طبق ضوابطی خاص توزیع میشده مرتکب تعقیب شود، یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده مجرم است.
خرید و فروش یا سوء استفاده از امتیازاتی که به اشخاص خاص داده میشود مصداق این جرم است.
تعقیب در توزیع کالاهایی که نیاز به ضابطه خاص دارد مصداق این جرم است.
این جرم شامل تحصیل هر نو مال یا وجه می شود و اختصاص به پول نقد یا ارز ندارد.
تحصیل مال باید از طریق نامشروع باشد و این طریق به موارد مذکور منحصر نمی باشد.
مرتکب باید آگاهانه و با قصد و عامدانه اقدام به عمل مجرمانه این جرم نماید.

نکات مهم جرم تحصیل مال نامشروع

مجازات پیش بینی شده در ماده 2 قانون مذکور برای جرم تحصیل مال از طریق نامشروع :

  • رد اصل مال
  • 3 ماه تا 2 سال حبس یا جریمه نقدی معادل 2 برابر مال به دست آمده.

در این جرم مستند قانونی شروع به آن را جرم تلقی کند وجود ندارد و اساسا این جرم مقید به نتیجه است و تا زمانی که تحصیل مال رخ نداده باشد انتساب عنوان مجرمانه به مرتکب امکان ندارد و از این رو جرمی اتفاق نیوفتاده که شروع به آن مجازات داشته باشد.
در خصوص معاونت در این جرم در صورت وجود شرایط معاونت من جمله وحدت قصد / تقدم یا اقتران زمانی میان عمل معاون و مباشر و سایر شرایط، معاون به یک یا دو درجه پایین تر از مجازات مجرم محکوم میشود.
در اینجا مجازات مباشر درجه 6 است. بنابراین معاون به حبس تعزیری درجه 7 یا 8 محکوم می شود یا اگر جریمه نقدی مجازات اصلی باشد، معاون حبس نمی شود.

جرم گرفتن مال نامشروع چه مجازاتی را به دنبال دارد؟

مطابق با قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مجازات تعیین شده برای مرتکبین این جرم علاوه بر رد مال، سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آورده می‌باشد.

جرم گرفتن مال نامشروع چه مجازاتی را به دنبال دارد؟

معاون جرم تحصیل مال از طریق نامشروع چه مجازاتی دارد؟

خیلی کوتاه خدمت دوستان عرض کنم که معاون در این جرم به مجازات تعزیری درجه ۷ و ۸ محکوم می شود.
که البته می‌توانید با داشتن یک وکیل تحصیل مال از طریق نامشروع با توجه به اوضاع و احوال و رویه جدید علاوه بر کم شدن پروسه زمانی پرونده، از حکم مجازات کمتری در این نوع پرونده برخوردار شوید.

اگر مرتکب جرم از مامورین دولتی باشد، آیا تاثیری در مجازات او دارد؟

گاهی ممکن است برخی از جرائم از مامورین دولتی سر بزند که در این مواقع معمولا مجازات شدید تر برای آنان در نظر گرفته خواهد شد، باتوجه به فرض سوال چنانچه مرتکب این جرم از مامورین دولتی باشد از تاریخ صدور کیفرخواست از شغل خود معلق خواهد شد.

سپاس از توجه شما.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *