سبدگردانی بورس چیست

سبدگردانی بورس چیست و چه مزایایی دارد؟

سبدگردانی بورس چیست؟ سرمایه گذاری گردن در بورس مثل هر فعالیت دیگری نیازمند داشتن دانش و زمان کافی است. کسانی که بدون اطلاع اولیه وارد این حرفه می شوند دچار مشکل و ضرر خواهند شد. در این مطلب قرار است شما را با وظایف و نحوه کارکرد سبدگردانی های بورس آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

سبدگردانی بورس چیست و چه مزایایی دارد؟

سرمایه گذاری در بورس مانند هر فعالیت دیگری ، نیازمند کسب دانش و صرف زمان لازم جهت بررسی بازار می باشد.
سرمایه گذاری در بورس صرفا به سرمایه گذاری مستقیم محدود نمی شود؛ افرادی که تمایل به فعالیت در این بازار را دارند می توانند از روش غیر مستقیم استفاده کنند که شامل صندوق های سرمایه گذاری و خدمات سبد گردانی می باشد.

سبدگردانی در بورس چیست؟

در آذر ماه 1384، برای مدیریت بهتر وجوه مردم، نهاد مالی جدیدی به نام سبد گردان به عنوان نهادی واسط معرفی شد. شرکت های سبد گردان مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت می کنند و در چار چوب قوانین حاکم بر بازار اجازه ی فعالیت و مشاور ه ی سرمایه گذاری در بورس را دارند.
سبد گردانی روشی از سرمایه گذاری است که در آن شرکت هایی که مجوز لازم جهت خرید و فروش سهام، مشاوره سرمایه گذاری در بورس و مدیریت دارایی افراد را از سازمان بورس کسب نموده اند اقدام به سرمایه گذاری اختصاصی برای افراد می کنند.

سبدگردانی در بورس چیست؟

چگونه می‌توان بدون دانش و صرف زمان در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟

برای سرمایه گذاری با مبالغ کم و بدون داشتن دانش و زمان بهتر است به صندوق های سرمایه گذاری مراجعه کرد زیرا همانطور که پیشتر گفتیم اقدام به سرمایه گذاری اختصاصی برای افراد می نماید.

سبدگردانی در بورس

سبد گردانی نوعی سرمایه گذاری غیر مستقیم است. این روش برای افرادی مناسب است که تخصص و زمان کافی برای سرمایه گذاری مستقیم را ندارند. سبد گردانی یعنی شما مدیریت پرتفوی خود را به یک فرد با تجربه (سبدگردان)بسپارید.
سبد گردان با دانش و تجربه ی خود در معامله گری در مورد خرید، فروش یا نگهداری سهام سرمایه گذار تصمیم گیری می کند. به عبارت دیگر در فرایند سبد گردانی یک شخصیت حقوقی متخصص در بورس که سبد گردان نام دارد طی عقد قرار داد با سرمایه گذار ، مدیریت پرتفوی او را در اختیار می گیرد.

آیا شرکت های سبدگردان یک نهاد قانونی‌ هستند؟

شرکت های سبد گردان در چارچوب قانون فعالیت کرده و منعی برای ادامه ی کار آنان وجود ندارد. این شرکت ها پس از اخذ مجوز از مراجع قانونی، به فعالیت خود اقدام می کنند.

تفاوت‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سبدگردانی چیست؟

تفاوت صندوق های سرمایه گذاری با سبد گردانی در این است که صندوق های سرمایه گذاری با جمع دارایی های خرد افراد، اقدام به سرمایه گذاری در شرکت های مختلف می کنند. این صندوق ها، سرمایه گذاری با مبالغ کم را برای افرادی که دانش و وقت کافی ندارند انجام می دهند اما سبد گردانی روشی از سرمایه گذاری است که در آن شرکت هایی که مجوز لازم جهت خرید و فروش سهام، مشاوره ی سرمایه گذاری در بورس و مدیریت دارایی افراد را از سازمان بورس کسب نموده اند اقدام به سرمایه گذاری اختصاصی برای افراد می کنند.

مزایای استفاده از سبدگردانی بورس چیست؟

سبد گردانی معایب و مزایایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. مزایای سبد گردانی عبارتند از :

  • انعطاف پذیری
  • عدم نیاز به دانش خاص
  • عدم نیاز به صرف زمان
  • مدیریت حرفه ای پرتفوی
  • عدم وجود تضاد منافع
  • معافیت مالیاتی

معایب سبد گردانی

انتخاب سبد گردان : انتخاب فردی به عنوان سبدگردان بسیار مهم است و به معیارهایی از جمله سابقه و نیز میزان بازدهی کسب شده در دوره های گذشته می پردازد.
حداقل سرمایه برای سبدگردانی، که حداقل مبلغ برای افتتاح حساب در شرکت های سبد گردانی معمولاپنجاه میلیون، صد میلیون و گاهی یک میلیارد تومان است

معیارهای انتخاب سبد گردان

5 نکته ی مهم در انتخاب سبد گردان وجود دارد این پنج نکته موارد زیر را شامل می گردد:

  • سبد گردانی را انتخاب کنید که متخصص و قابل اعتماد باشد.
  • سابقه ی قبلی سبد گردان در مدیریت سرمایه را بررسی کنید.
  • شرکت سبد گردانی را انتخاب کنید که تیم تحلیلگر قوی و متخصص داشته باشد.
  • خدماتی که شرکت سبدگردان به سرمایه گذاران ارائه می دهد را بررسی کنید
  • به میزان کارمزدی که شرکت سبدگردان از سرمایه گذاران می گیرد توجه نمایید

حداقل مبلغ سرمایه جهت سبدگردانی

سبد گردان ها برای انجام فعالیت خود، از سرمایه گذار کارمزد دریافت می کنند البته این کار مزد شرایط خاص خود را دارد و بسته به نوع قرارداد افراد ممکن است متفاوت باشد.
توجه به اینکه طبق قانون سبد گردان ها اجازه ی تضمین سود به سرمایه گذار را ندارند عموما جهت رضایت خاطر سرمایه گذاران شرایط خاصی برای کارمزد خود طلب می کنند تا مشتریان در این مورد اطمینان حاصل کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *