قوانین ممنوع الخروج شدن و رفع کردن آن

جلوگیری از خروج فرد از شکور ممنوع الخروجی نام دارد که از سوی فرد و یا دولت انجام می شود. این تکنیک جهت جلوگیری از فرار فرد انجام می شود. قوانین مختلفی برای ممنوع الخروج شدن وجود دارد که اگر درباره آنها اطلاع داشته باشید بهتر است. همچنین وب سایت وکیل تهران در این مطلب روش های رفع ممنوع الخروجی را معرفی می کند. با ما همراه شوید.

ممنوع الخروج شدن به چه معناست؟

فرد متخلف به دلایل مختلفی مانند: بدهکاری مالیاتی، نپرداختن مهریه، مسائل امنیتی، بدهکاری بانکی و هر گونه شکایت کیفری و یا حقوقی میتواند ممنوع الخروج شود.

جلوگیری از خروج فرد از کشور یا ممنوع الخروجی اقدامی است از سوی طلبکاران و اشخاص و یا نهادهای عمومی و دولتی و وابسته به حاکمیت برای اینکه هم به مخاطب فشار وارد کنند برای پرداخت بدهی و انجام تعهد و هم وسیله ای است جهت جلوگیری از فرار و از دسترس خارج شدن فرد بدهکار یا متهم.

قوانین ممنوع الخروج شدن چیست؟

برای ممنوع الخروج کردن افراد باید به موارد زیر توجه کرد:

  • ماده 202 قانون مالیات های مستقیم
  • لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکها مصوب 1359 شورای انقلاب
  • ماده 17 قانون گذرنامه
  • مواد 247 و 509 قانون آیین دادرسی کیفری
  • بخشنامه شماره 222 اداره ثبت اسناد و املاک
  • ماده 201 آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی مصوب 1387

افراد چگونه بفهمند ممنوع الخروج هستند؟

چند مورد از گروه هایی از افراد که شامل ممنوع الخروج می باشند عبارت است از:

  • بدهکاران بانکی: از جمله افرادی هستند که طی لایحه قانونی خروج بدهکاران بانکی مصوب 1359 نباید از کشور خارج شوند. این گروه از افراد با حکم از طرف دادگستری محکوم بوده و با توجه به شرایط و قوانین می بایست از خروج آن ها جلوگیری شود.
  • سوء شهرت: افرادی که به دلایل گوناگون دارای سوء شهرت باشند، چنانچه در کشور باشند نمی توانند از کشور خارج شوند و در صورتی که خارج کشور باشند و به کشور بازگردند نیز دیگر نمی توانند از کشور خارج شوند و ممنوع الخروج می باشند.
  • اجازه خروج: افرادی که اذن خروج از کشور و داشتن پاسپورت آنها طبق قانون به شخص دیگر واگذار شده است مانند پدر، همسر و … که بدون رضایت آنها نمی تواند اقدام به خروج از کشور نماید.
  • خلاف مصلحت: افرادی که به هر دلیل خروجشان از کشور بر خلاف مصلحت آن کشور باشد. معمولا ممنوع الخروج بودن این افراد بر طبق قانون و با توجه به تشخیص مقامات قضایی آن کشور است و حکم آن به صورت کتبی از سوی مقامات قضایی صادر می شود.

رفع ممنوع الخروجی چگونه است؟

برای رفع این موضوع بهتر است از وکلای حرفه ای دادگستری استفاده کنید و یا قوانین از بین بردن این حکم را بدانید.

در واقع ممنوع الخروجی به هر دلیل و از طرف هر نهاد و سازمانی که باشد باید از طریق همان ارگان رفع ممنوعیت گردد. به عنوان مثال در مورد بدهکاران یا باید به طور کامل بدهی خود را پرداخت کرده و اجازه نهاد مربوطه را دریافت نمایند و یا رضایت طلبکار را چلب کنند.

از دیگر موارد می‌توان به بدهکاران مالیاتی و بدهکاران تجاری اشاره کرد که با اخذ حکم ورشکستگی ممکن است بر حسب مورد نسبت به رفع ممنوع الخروجی شان اقدام شود.

آیا ممنوع الخروجی مشمول مرور زمان می شود؟

ممنوع الخروجی مشمول مرور زمان نمی‌شود و تا زمانی که طبق قانون مشکل برطرف نشود امکان رفع ممنوع الخروجی وجود نخواهد داشت. دادگاه در هنگام صدور حکم ممنوع الخروجی بر اساس جرم و بدهی مانع خروج افراد از کشور می شود اما این حکم ها 6 ماه اعتبار خواهد داشت و بعد از آن اثری نیاز به تمدید مجدد دارد و می توانند با نظر قاضی آن را تمدید کرد.

رای در قوانین ممنوع الخروج شدن که توسط دادگاه صادر می شود قابل اعتراض است و افراد می توانند در ظرف 20 روز اعتراض خود را تقدیم دادگاه تجدید نظر کنند.

چگونگی استعلام ممنوع الخروجی افراد

در حال حاضر سامانه کلی برای اطلاع از ممنوع الخروجی و استعلام آن وجود ندارد و تنها سامانه سایت ثبت اسناد است. اما در هنگام خروج از کشور مامورین به شما ممنوع الخروجی و یا عدم آن را اعلائم می کنند.

گاهی اوقات یک مشاوره حقوقی رایگان میتواند گره حقوقی بزرگی را باز کند. تمامی کاربران سایت وکیل تلفنی می توانند از طریق ثبت نام در سایت سوالات خود را مطرح کنند پاسخ مناسب را در زمان کمی دریافت کنند.

سوالات رایج

آیا پدر می تواند دختر بالای 18 سال خود را ممنوع الخروج کند؟

برای فرزند بالای 18 سال نیازی به اذن پدر برای خروج از کشور نیست اما با شرایط خاصی پدر می تواند برای ممنوع الخروج کردن فرزند دختر مجرد اقدام کند.

 آیا زوجه با دریافت مهریه نیز می تواند زوج را ممنوع الخروج کند؟

خیر، زوجه تنها در شرایطی که طلب مالی از همسر خود داشته باشد و مرد نخواهد آن را پرداخت کند می تواند اقدام به ممنوع الخروج کردن نماید.

 آیا زوج هم می تواند زوجه را ممنوع الخروج کند؟

بر اساس قانون برای خروج زوجه نیاز به اذن زوج است مگر اینکه در شرط ازدواج این موضوع به ثبت رسیده باشد.

حکم ممنوع الخروجی توسط دادگاه چند ماه اعتبار دارد؟

اگر تمدید نشود این حکم بعد از 6 ماه از سامانه خارج خواهد شد.

بانک ها در چه شرایطی می توانند افراد را ممنوع الخروج کنند؟

در صورتی که فردی دارای بدهی بانکی باشد و از بازپرداخت آن امتناع کند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *