مطالبه اجور معوقه

مطالبه اجور معوقه و بهترین روش برای گرفتن آن

قرارداد اجاره یکی از عقودی می باشد که کاربرد زیادی برای افراد جامعه دارد و با وجود مزایا برای افرادی که ممکن است هزینه خرید مسکن را نداشته باشند یا به هر علتی تمایل به اجاره خانه داشته باشند اما مشکلات و مستاجر و قانون مدنی به تنظیم روابط بین موجر و مستاجر پرداخته است و شرایط قرارداد اجاره را گفته است. اجاره بها یا اجور معوقه در واقع مبلغی است که مستاجر طی قرارداد اجاره به مالک یا موجر می پردازد. اما گاهی اختلافاتی بین مستاجر و مالک پیش می‌آید، پرداخت نکردن اجاره بها در موعد تعیین شده مشکلاتی ایجاد می کند. به همین دلیل به بررسی اجور معوقه و نحوه مطالبه اجور معوقه می پردازیم.

اجور معوقه

اجاره بها عبارت است از مبلغی که در ازای استفاده از مال توسط مستاجر در قرارداد اجاره فیما بین موجر و مستاجر تعیین می گردد. قرارداد اجاره عقدی است که افراد به میزانی که از مال استفاده می کنند هزینه آن را پرداخت می کنند. به طور مثال کسی که خانه خود را به دیگری اجاره می دهد در ازای استفاده مستاجر از او مبلغی پول دریافت می کند که این مبلغ با توجه به موعدی که در قرار داد تعیین کرده اند ممکن است هر ماه یا هر سال و یا موعد خاصی باشد. اگر پرداخت آن به تعویق بیافتد به آن اجور معوقه می گویند

اجور معوقه

نحوه مطالبه اجور معوقه

  • صاحب خانه می‌تواند به‌ موجب دادخواست، الزام مستاجر به پرداخت اجاره‌های عقب افتاده را درخواست کند.
  • اگر جمع اجور معوقه تا بیست میلیون تومان (دویست میلیون ریال) باشد، مرجع صالح به رسیدگی این دعوی، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است.
  • اگر اجور معوقه مورد مطالبه موجر بیش از بیست میلیون تومان (بیش از دویست میلیون ریال) باشد، در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است.

برای گرفتن این وجه می توانید با وکیل دادگستری در شیراز که اطلاعات آن در لینک درج شده قرار گرفته است مشورت کنید.

نکات کاربردی

  • بر فرض قسط‌بندی مال‌الاجاره تا وقتی موعد پرداخت آن نرسیده مستاجر لازم نیست اقساط را پرداخت کند.
  • به محض انعقاد اجاره‌نامه مستاجر ملزم به پرداخت اجاره بها است، خواه از ملک استیجاری استفاده کرده یا نکرده باشد.
  • در صورت تلف شدن یا غیرقابل‌ استفاده بودن ملک، مستاجر لازم نیست اجاره‌ بها برای مدت باقی مانده اجاره را پرداخت کند.
  • سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا صاحب خانه به‌جز اجاره‌های عقب افتاده، شارژ ساختمان یا هزینه انشعابات مثل آب، برق و … را نیز می‌تواند مطالبه کند یا خیر؟
  • پاسخ مثبت است. موجر می‌تواند هم زمان با دادخواست مطالبه اجور معوقه، هزینه‌های مذکور و سایر هزینه‌هایی که بر ذمه مستاجر بوده و از پرداخت آن خودداری کرده است را مطالبه نماید.

نکاتی در مورد مطالبه اجور معوقه

میزان اجور معوقه در قرارداد اجاره‌نامه با نام اجرت‌المسمی تعیین می‌شود.
در صورتی‌که تصرف مستاجر بر ملک بیش از زمان مقرر در اجاره‌نامه و بدون اجازه صاحب خانه ادامه یابد، او می‌تواند به مطالبه اجاره‌ بهای مدت زمان انتفاع از ملک، در مهلتی که قرارداد پایان‌یافته نیز بپردازد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *