تصرف عدوانی

تصرف عدوانی چیست و چه مواردی را شامل می شود ؟

دعوای تصرف عدوانی ملک به این معنا است که فردی که سابقاً در ملکی تصرف داشته است و نسبت به فردی که حالا در آن ملک تصرف دارد دعوای تـصرف عدوانی بیان کرده و درخواست اعاده تصرف نسبت به آن ملک را میکند. در این مطلب با تعاریف تـصرف عدوانی و انواع آن بیشتر آشنا می شوید….

تصرف عدوانی چيست؟

تـصرف عدوانی تصرفی است که بدون رضايت مالک مال غيرمنقول، از طرف کسی صورت گرفته است. در معنی عام کلمه تـصرف عدوانی عبارتست ‌از خارج شدن مال از استيلا و تصرف مالک آن مال بدون رضايت‌ است.

دقت داشته باشید که برای دادگاه تفاوتی ندارد که در این دعوا شما مالک باشید یا مستاجر، بلکه در این شرایط تنها تصرف قبلی را در نظر می‌گیرد.

انواع تصـرف عدوانی

طبق قانون تـصرف عدوانی به دو نوع تقسيم می‌شود. تصـرف عدوانی کيفری و تصـرف عدوانی حقوقی، که هر کدام از آن‌ها دارای شرايط خاصی هستند که اگر تحت عنوان يکی اعلام دعوی کنيد نمي‌توانيد آن را تغيير دهيد. پس با دقت نکات زير را مطالعه فرماييد.

  • تصـرف عدوانی کیفری
  • تصـرف عدوانی حقوقی

تفاوت تصرف عدوانی و دعوای خلع ید

در دعوای خلع ید خواهان باید در ابتدا مالکیت خود را نسبت به ملک به اثبات برساند از طریق اسناد رسمی و بعد درخواست خلع ید از متـصرف عدوانی نماید و اگر دلیلی جهت اثبات مالکیت خود ندارد پس در ابتدا باید دعوای اثبات مالکیت مطرح نموده و بعد از اثبات مالکیت دعوای خلع ید به استناد دلایل و اسناد رسمی مبنی بر مالکیت خود مطرح نماید.

اما در دعوای تـصرف عدوانی دادگاه به دلایل و مدارک مالکیت توجهی ننموده و تنها به سبق تصرفات و عدوانی بودن تصرفات رسیدگی می نماید و در نهایت حکم رفع تـصرف عدوانی صادر می نماید و در آخر در دعوای خلع ید و تصـرف عدوانی قراردادی بین طرفین وجود ندارد.

شرایط لازم برای گرفتن حکم تصـرف عدوانی

  • سبق تصرف خواهان. (سابقا ملک در تصرف خواهان بوده باشد)
  • لحوق تصرف خوانده. (در حال حاضر ملک در تصرف خوانده باشد)
  • عدوانی بودن تصرف خوانده. (تصرف فعلی خوانده بدون رضايت خواهان و حکم مرجع صالح باشد)

در لینک درج شده میتوانید با بهترین وکلای دادگستری در شیراز بیشتر آشنا شوید…

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *