قوانین افشای تجاوز جنسی

قوانین افشای تجاوز جنسی چیست و چه مجازاتی دارد؟

تجاوز جنسی یکی از بدترین جرم هایی است که فرد میتواند مرتکب شود. در قوانین جمهوری اسلامی حکم تجاوز بسیار سختگیرانه و محکم است. در این مقاله با روش ها و قوانین افشای تجاوز بیشتر آشنا می شوید. با ما همراه شوید..

تجاوز جنسی چیست؟

آزار جنسی و یا تجاوز در این زمینه به انجام هر عملی که بدون اجازه زن از سوی مرد انجام شود گفته می شود. نزدیکی جنسی به زور و بدون رضایت وی آزار جنسی محسوب می شود که احکام آن در دین اسلام مشخص است. در ادامه با نحوه اثبات و افشای آن بیشتر آشنا می شوید.

نظر قانون مجازات اسلامی در خصوص تجاوز چیست؟

تجاوز جنسی باز نظر حقوقی و روانشناسی ابعاد بسیار گسترده ای دارد به نحوی که آن را به اقسام و درجات متعددی مانند سوءاستفاده جنسی، تهاجم جنسی، تعرض جنسی و در شدیدترین نوع آن یعنی تجاوز جنسی تقسیم کرده‌اند. لازم است گفته شود که قربانیان تجاوز صرفاً زنان و دختران نبوده و می‌تواند شامل کودکان و پسران و حتی مردان نیز باشد، البته بر اساس آمار رسمی و غیررسمی زنان و دختران بیشتر قربانی اینگونه جرائم جنسی بوده‌اند. در ادامه با قوانین افشای تجاوز جنسی بیشتر آشنا می شوید…

افشای جرم تجاوز جنسی

این جرم را میتوان هم به کمک وکیل تجاوز و هم خود فرد پیشبرد و به اثبات رساند.

در قانون مجازات اسلامی برای اثبات زنا نیاز به اقرار، شهادت و علم قاضی است. در بحث تجاوز جنسی اقرار متهم بر علیه خود اصلا صورت نمیگیرد و باید بتوان این جرم را اثبات کرد. حتی اگر اقرار از راه‌های قانونی و مشروع کسب نشده باشد نیز ارزش اثباتی ندارد.

قضات می‌توانند با در نظر گرفتن جنبه خصوصی این جرم تمام علم و تلاش خود را در جهت پیدا کردن حقیقت انجام دهند. گزارش اولیه پلیس، نظریه پزشکی قانونی، اظهارات شاکی و متهم در جلسات متفاوت، روابط قبلی میان متهم و قربانی می‌تواند از مواردی باشد که در جهت افشای تجاوز جنسی به علم قاضی کمک می‌کند.

حکم تجاوز چیست؟

در کشورهای مختلف بسته به نظام حقوقی حاکم بر آنها مجازات های مختلفی در خصوص تجاوز و زنای به عنف در نظر گرفته می شود. بعد از این که از طریق قانون و با مدارک معتبر قرانی بتواند تجاوز را ثابت کند حکم متجاز داده می شود. در ایران و طبق قوانین جمهوری اسلامی گاهی تا پانزده سال حبس نیز هست و حتی این محکومیت بر اساس میزان آسیب و خشونت جرم می‌تواند به 30 سال یا حتی حبس ابد افزایش یابد.

حکم تجاوز چیست؟

مراحل شکایت از متجاوز

از ابتدا بهتر است با وکیل خبره در این کار مشورت کرده و پرونده خود را دست وی بسپارید. با مراجعه به پزشکی قانونی تا 48 ساعت بعد از وقوع جرم و همچنین نشستن ناحیه مورد نظر میتوانید یک مدرک بسیار معتبر در جهت شکایت داشته باشید. وکیل تجاوز مراحل اصلی شکایت را به شما خواهد گفت.

آیا تنها ادعای تعرض و آزار جنسی اعتبار حقوقی دارد و برای دادگاه مورد قبول است؟

مطابق ماده 102 قانون آئین دادرسی کیفری تحقیق در جرائم منافی عفت ممنوع است مگر اینکه جرم مرئی بوده و یا با شکایت شاکی خصوصی باید و اعدله کافی برایدادگاه وجود داشته باشد. شاکی خصوصی می‌تواند شکایت کند اما برای اثبات شکایتش نیاز به دلایل و مستندات محکمی همچون گواهی پزشکی قانونی؛ شهادت شهود؛ پیام‌های ارسالی از طرف متهم است.

سپاس از توجه شما.

اشتراک‌گذاری