دیه چیست و نحوه پرداخت آن چگونه است؟

دیه چیست و نحوه پرداخت آن چگونه است؟

دیه جریمه مالی می باشد که قانون گذار برای مجازات جنایت هایی که بر جان و یا اعضای بدن افراد دیگر وارد کی شود، در نظر گرفته می شود. البته مجازات دیه زمانی تصویب می شود که به یک دلیل قانونی امکان قصاص نباشد. در این مطلب با نحوه پرداخت دیه و تعریف این که دیه چیست بیشتر آشنا می شوید.

دیه چیست؟

طبق قانون جمهوری اسلامی در ماده 445 قانون مجازات اسلامی دیه تعریف شده است. دیه مقدار مال معیّنی می باشد و در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده است.

انواع دیه چیست؟

دیه انواع مختلفی دارد که شامل:

دیه قتل چیست؟ دیه ای معادل یک دیه کامل انسان دارد که نرخ دیه هر سال توسط قوه قضاییه تعیین می شود. بنابراین در صورتی که شخصی انسانی را به قتل برساند و مجازات دیه برای آن تعیین شده باشد، باید دیه ای معادل دیه یک انسان کامل به وی بپردازد. البته در این خصوص تفاوت در میزان دیه زن و مرد نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دیه اعضای بدن چیست؟ یکی دیگر از انواع دیه، دیه اعضای بدن است. در صورتی که از یک عضو تنها یک عدد در بدن انسان وجود داشته باشد، از بین بردن آن دیه کامل دارد و در صورتی که از یک عضو دو عدد موجود باشد، از بین بردن یکی از آنها نصف دیه کامل و از بین بردن هر دوی آنها دیه کامل خواهد داشت.

دیه منافع اعضاء: در صورتی که شخصی مرتکب جنایتی بر دیگری شود که به موجب آن فرد برخی از حواس خود را از دست بدهد، باید دیه منافع آن عضو را بپردازد. مطابق قانون مجازات اسلامی، دیه منافع شامل مواردی همچون دیه عقل، دیه شنوایی، دیه بینایی، دیه بویایی و دیه صوت و گویایی است.

دیه جراحات: در صورتی که شص مرتکب جنایتی بر دیگری شود و به موجب آن جراحتی بوجود آید باید دیه جراحات وارده را بپردازد که میزان این دیه به نسبت میزان جراحت وارد شده و بنا به تشخیص پزشکی قانونی مقدار آن مشخص خواهد شد. مانند دیه خراش، کبودی، تورم و … که مصادیق آن در مواد 701 الی 707 قانون مجازات اسلامی مشخص شده اند.

انواع دیه

اگر به دنبال نحوه محاسبه نرخ دیه هستید به لینک درج شده مراجعه کنید.

مهلت پرداخت دیه

قربانی و مرتکب جرم می تواند توافق کند که دیه به عنوان مجازات اصلی جرم در نظر گرفته شود، مثلا اگر کسی دستش قطع شده باشد فرد مجرم میتواند توافق کند که به جای قصاص دیه عضو را پرداخت کند. اما مهلت پرداخت دیه بین آنها مشخص نشود، دیه باید ظرف یک سال از مدت تراضی پرداخت شود.

برای گرفتن این پول بهتر است از وکیل دیه که فردی متخصص در این زمینه است کمک بگیرید. اسامی این وکلا در لینک درج شده قرار گرفته است.

مهلت پرداخت دیه در جرائم شبه عمد

در ادامه ماده 482 مهلت پرداخت دیه در جرائم شبه عمد را ظرف دو سال قمری در . وقتی گفته می شود ظرف دو سال، یعنی دو سال کامل برای پرداخت دیه فرصت هست. البته قانون بر این است که نصف دیه در سال اول و نصف دیگر دیه در سال دوم پرداخت شود.

نرخ دیه کامل انسان در سال های مختلف چقدر است؟

در خصوص نرخ و مقدار قیمت دیه در سال های مختلف، نکته مهم این است که بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر در ماه های حرام (ماه های محرم، رجب، ذی الحجه و ذی القعده) قتلی رخ داده و منجر به فوت شخص شده باشد و حکم پرداخت دیه نفس از سوی دادگاه صادر شود، میزان و مبلغ دیه تا اندازه یک سوم قیمت دیه کامل افزایش خواهد یافت که این امر تحت عنوان تغلیظ دیه شناخته می شود.

سپاس از توجه شما.

 

اشتراک‌گذاری